Mahathir Mohamad Keluar UMNO

0
52

Inspiratifnews.com-Kuala Lumpur- Tun Dr Mahathir Mohamad menyatakan keluar dari Umno buat kali kedua sebagai protes terhadap Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak.

 

Portal MalaysiaKini, Senin (29/2/2016), melaporkan, Mahathir membuat keputusan itu karena menilai Umno bukan lagi Umno dan hanya menjadi partai untuk mempertahankan Najib sebagai presidennya.

 

“Saya tidak bisa jadi anggota untuk partai seperti ini,” kata Mahathir dalam konferensi pers di Yayasan Kepimpinan Perdana di Putrajaya.

 

Menurut mantan Perdana Menteri Malaysia yang akrab disapa Dr M itu, dia akan berada di luar Umno selagi Najib memimpin partai itu. Mahathir berkata, tindakan itu terpaksa dia ambil karena menyayangi Malaysia.

 

Diketahui, pada 19 Mei 2008 Mahathir pernah melakukan tindakan yang sama sebagai protes kepada pemerintahan perdana menteri ketika itu Tun Abdullah Ahmad Badawi. Mahathir bergabung kembali di Umno pada 2009 setelah Abdullah mundur.

 

Kantor berita Reuters melaporkan, Mahathir berkata tidak akan membentuk sebuah partai baru maupun menggabungkan diri dengan partai-partai lain.

 

Selain Mahathir, isterinya,Tun Dr Siti Hasmah Mohamad Ali dan bekas pemimpin Umno Bahagian Batu Kawan, Datuk Seri Khairuddin Abu Hassan, turut meninggalkan Umno, kemarin.

 

Mahathir dikenal sebagai pemimpin yang lantang mengkritik pemerintahan Najib, terutama dalam isu perusahaan negara 1MDB yang sarat dengan hutang.

 

Baru-baru ini, anaknya Datuk Seri Muhkriz juga disingkirkan sebagai menteri besar Kedah, tindakan yang dilihat sebagai reaksi balas dendam kelompok pro-Najib.

 

Kuku kekuasaan Najib kini terlihat semakin mencengkeram dalam Umno dan kerajaan, terutama setelah advokat negara sukses membelanya dari tuduhan dalam kasus hibah sebesar 2.6 triliun ringgit ke dalam rekening banknya dan SRC International.

 

Wakil Presiden Umno, Tan Sri Muhyiddin Yassin, yang tampak agak berpihak dengan Mahathir, juga telah digantung dari jabatannya, pekan lalu.(*)

Komentar Pembaca